Třídní vzdělávací program – třída KAPŘÍCI
Pohádkové postavy (skřítek Jeřabinka, víla Meluzínka, víla Sněženka a skřítek Svatojánek) našeho vzdělávacího programu provází děti po celý rok v mateřské škole s ohledem na právě probíhající roční období.
„Se skřítkem Jeřabinkou vítáme PODZIM, máme se rádi, pomáháme si“
Postavička skřítka Jeřabinky vítá děti v novém kolektivu, napomáhá jim upevňovat společná pravidla, základní společenské a hygienické návyky, sebeobsluhu, orientaci v prostředí třídy. Co nejvíce upřednostňujeme pobyt venku a učení se přímým zážitkem. Dále se seznamují s pojmy ovoce, zelenina a jejich významem pro zdraví člověka, jak o něj pečovat (prevence před bacily). Osvojují si nové poznatky o podzimních květinách, stromech, keřích a jejich plodech. Využívají je následně k rozmanitým hrám a tvoření. V období halloweenu navazujeme spolupráci s rodiči – vyrábění z dýní. Změn podzimního počasí využíváme v tématu o dracích s oblíbeným pouštěním draka. Seznamují se s životem zvířat (pavouci, medvědi, ježek, veverka a další volně žijící zvířata) a s ochranou živé a neživé přírody.
„Meluzínka objevuje ZIMU a její krásy“
S Meluzínkou se děti v zimním období setkávají s řadou českých tradičních zvyků a oslav. Každoroční návštěva Mikuláše, čerta a anděla, kdy rozvíjíme v dětech uvědomění si kladných a záporných vlastností, rozlišení dobra a zla. S příchodech vánočních svátků umožňujeme dětem těšit se z hezkých a příjemných zážitků, vyjadřovat své prožitky a pocity výtvarně, hudebně, pohybově i dramaticky. Praktickými ukázkami zvyků přibližujeme dětem adventní čas. Dále svátek Tří králů, masopust, karneval - rozvíjíme jimi vzájemné vztahy ve třídě, v rodině, ke starým lidem i formou setkávání na společných akcích. Zimního období využíváme k seznámení nejen s českými pohádkami např. O Sněhurce, O 12 měsíčkách …, zavítáme na návštěvu za lesními zvířátky, ptáčky i do daleké země za Eskymáky. Období zimy využíváme k objasnění přírodních jevů – led, sníh, mráz.
„K JARU si přivoníme s vílou Sněženkou"
Sněženka je první jarní květina, která nás vybízí všímat si právě se probouzející přírody. Klademe důraz na praktické zkušenosti dětí s přírodninami (pokusy), učíme se chovat ekologicky, povídáme si o tom, jak živé tvory i celou přírodu chránit a pomáhat jí. Snažíme se vnímat přírodu všemi smysly. Příchod jara oslavujeme novými písněmi, říkankami, básněmi, seznamujeme se s domácími zvířaty a jejich mláďaty, způsobem jejich života, hospodařením na poli, původem potravin, plánujeme výlety např. na farmu. Jarními tématy seznamujeme děti s tradicí Velikonoc a svátku Dne matek. Opakujeme základní pravidla bezpečnosti na ulici a silnici, dopravní prostředky, značky s využitím dopravního hřiště naší MŠ. Poznáváme své tělo, jeho části, sledujeme jeho funkce, co vše dokáže. V neposlední řadě připravujeme děti na zápis do první třídy opakováním potřebných schopností, znalostí a dovedností předškoláka.
„Svatojánský brouček se těší na LÉTO a prázdniny stejně jako my“
Období léta prožíváme se Svatojánkem v přírodě, na procházkách, kde děti poznávají charakteristické znaky léta. Pozorují drobné živočichy, rostliny. Na školní zahradě co nejvíce využíváme všech herních prvků, kol, koloběžek, tříkolek. V rámci třídního projektu plánujeme návštěvy zajímavých míst našeho města a okolí např. blatenských rybníků, kde si přibližujeme život u vody (vodní živočichové, vodní hrátky a pokusy). V rámci multikulturní výchovy získávají děti povědomí o jiných kulturách a zemích, seznamují se s cizokrajnými zvířaty, podmořským světem. Připravujeme tématické výlety, oslavu Dne dětí, zahradní slavnosti, loučení s předškoláky.