Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Třídní vzdělávací program-třída Berušky

 

Ústřední postavou pro vzdělávací činnosti v průběhu školního roku jsou postavičky typické pro jednotlivá roční období.

 

„Se skřítkem Jeřabinkou vítáme PODZIM, máme se rádi, pomáháme si“

V rámci tohoto celku chceme především přivítat všechny děti (po prázdninách i nově příchozí) v mateřské škole. Jeřabinka nás provádí vším, co souvisí s podzimem. Děti mohou všemi smysly poznávat ovoce, zeleninu i polní plodiny, které se sklízí na poli, zahradě i sadu. Dále si osvojovat jejich názvy, chuti či využití. Sledovat i hovořit o typických činnostech a přírodních zákonitostech v tomto období. – příprava na zimu lidí i volně žijících živočichů, pozorování změn v přírodě, vnímání barevnosti ročního období i typických změn počasí. Mohou rozeznávat podzimní plody, pozorovat tvary a barvy listů, vlastnosti stromů a keřů.

 

„ Meluzínka objevuje ZIMU a její krásy“

Další ústřední a motivační postavou v zimním bloku je víla Meluzínka. Děti se s vílou Meluzínkou seznamují s tradicemi a zvyky o Vánocích. Rozvíjejí estetické a tvůrčí dovednosti při výzdobě třídy, výrobě přáníček, dárků atd. Podporují, utužují a rozvíjejí navazování vzájemných vztahů (o rodině, ve třídě mezi    -   dětmi, ke starším lidem atd.) Získávají a prohlubují poznatky o zimním období, přírodě, počasí. Poznávají typické znaky zimy (co vše umí víla Meluzínka vyčarovat). Pečují o zdraví – otužování v zimních hrách; jak se v zimě oblékat. Seznamují se zimními sporty. Rozšiřují si znalosti, o volně žijící zvěři a ptácích, péče člověka o ně. Seznamují se s místními tradicemi a zvyky, v tomto tematickém celku se budou děti seznamovat s tradicí tří králů, karnevalů, masopustů.

 

„K JARU si přivoníme s vílou Sněženkou“

O Jarním období nám vypráví víla Sněženka. Bude děti provázet tematickými celky a seznamovat je s charakteristickými znaky tohoto období. Především motivovat děti písničkami, básněmi a vyprávěním o začínajícím ročním období-jaru. Přibližovat dětem znalosti o vodě a vodní říši. Probouzet v dětech kladný vztah k přírodě, povídat si o jejich proměnách, o ochraně životního prostředí. S využitím jarního tématu seznámí Sněženka děti s dalšími tradicemi a zvyky naší kultury (Velikonoce). Kladený důraz bude na bezprostřední kontakt s přírodou, na její pozorování praktickou činností a vedení dětí k ekologickému myšlení a jednání na základě vlastního prožitku a zkušenosti.

 

„Svatojánský brouček se těší na LÉTO a prázdniny stejně jako my“

Pohádková postavička skřítek Svatojánek bude děti provázet v letním období a seznamovat je s charakteristickými znaky LÉTA. V tomto tematickém celku povedeme děti především k vnímání rozmanitostí přírody všemi smysly formou různorodých činností. Léto nám dopřává dlouhé, teplé a prosluněné dny, které přímo vybízí k získávání nových poznatků o přírodě formou vlastního prožitku či příběhů. Seznamování s drobnými živočichy, rostlinami, dary lesa, polí, luk, zahrad, záhonků a objevování rozmanitosti a pestrosti světa vůbec. Se Svatojánkem podpoříme tvořivost, pohybové aktivity, praktické dovednosti a zacházení s méně častými pomůckami (mapa, globus), zajímavým experimentům, zkoumání… Zároveň budeme nabízet zajímavé náměty a pohádková témata u příležitosti svátku dětí, blížícím se prázdninám, času dovolených, cestování a seznamování se s jinými kulturami.