PŘED NÁSTUPEM DO ŠKOLKY
- nástup do MŠ přináší pro dítě velké změny /odloučení od maminky, pobyt v dětském kolektivu, nové prostředí, změna režimu…/
- nástup dítěte do MŠ přináší změny a obavy pro rodiče /odloučení, obavy, jak naše dítě tyto změny zvládne, jak to budeme společně zvládat…/
S ADAPTACÍ NA ŠKOLKOVÉ PROSTŘEDÍ MŮŽEME POMOCI JEŠTĚ PŘED NÁSTUPEM DO MŠ
MLUVTE S DÍTĚTEM
/o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Vyhněte se negativním pocitům/
ZVYKEJTE DÍTĚ NA ODLOUČENÍ
/při odchodu např.do kina řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se může na vás spolehnout. Neustále dítě ubezpečujte, že ve školce žádné děti přes noc nezůstávají, jen hračky…/
VEĎTE DÍTĚ K SAMOSTATNOSTI
/v hygieně, oblékání a jídle-pokud je dítě samostatné, posilujte jeho sebedůvěru/
UJISTĚTE DÍTĚ, ŽE MU VĚŘÍTE
/dejte mu najevo, že jeho obavám rozumíte, nikdy školkou dítěti nevyhrožujte, nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest/
BUĎTE PŘÍVĚTIVÍ, ALE DŮSLEDNÍ
/rozloučení by se nemělo příliš protahovat/
PLŇTE SVÉ SLIBY
/co dítěti slíbíte-uskutečněte-např., že půjde po obědě/
ZBAVIT SE SVÉ ÚZKOSTI ZNAMENÁ ZBAVIT DÍTĚ JEHO ÚZKOSTI
/děti vnímají vaši úzkost, pokud máte strach z odloučení dítěte, dohodněte se, že jej bude vodit do MŠ ten, který s tím má menší problém/
NESLIBUJTE DÍTĚTI ODMĚNY PŘEDEM
/při pobytu ve školce dítě prožívá stres nejen z toho, že je bez rodičů, ale i z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Pokud den v MŠ proběhne bez problémů, chvalte jej a oslavte tento den. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem./
INFORMUJTE PANÍ UČITELKU O NEOBVYKLÉM CHOVÁNÍ DÍTĚTE DOMA
/zejména o jakýchkoli odchylkách- nechutenství, bolest hlavy, vyrážka, zvracení apod. Nepokoušejte se dítě do školky „propašovat“- nejenom že ohrozíte zdraví vašeho dítěte, ale ohrozíte i ostatní děti. O nemocné dítě nemůže školka pečovat./
ALESPOŇ PRVNÍ TÝDEN DÁVEJTE DÍTĚ DO ŠKOLKY POUZE DO OBĚDA
/odloučení na dlouhou dobu je pro dítě nejistotou, jestli si pro něj skutečně přijdete/
CHCETE-LI SVÉMU DÍTĚTI USNADNIT VSTUP DO MŠ
/dodržujte svůj denní režim a přizpůsobte ho režimu v MŠ-např. procházka, doba oběda a odpočinku apod./
DOSTATEK ČASU PRO DÍTĚ JE TO , CO MŮŽETE DÍTĚTI POSKYTNOUT
/neprodlužujte proto zbytečně pobyt v MŠ, který při nejlepší péči nemůže nahradit citový vztah k rodičům/
MATEŘSKÁ ŠKOLA JE POUZE DOPLŇKEM RODINNÉ VÝCHOVNÉ PÉČE A NAVAZUJE VZDĚLÁVÁNÍM VAŠICH DĚTÍ
CO BY DÍTĚ MĚLO UMĚT PŘED NÁSTUPEM DO MŠ
- obouvat a zouvat boty a bačkory /tkaničky zaváže paní učitelka/
- poznat si své oblečení /i tak vše dítěti podepište jako prevenci záměny a ztráty/
- oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky /zpočátku nedávejte dítěti příliš složité oblečení, se kterým si nemůže samo poradit/
- umožněte dítěti zažívat pocit úspěchu: Já už to také umí sám!
- zvládat chůzi po schodech
- samo se najíst lžicí, pít ze skleničky
- umýt si ruce mýdlem, utřít se do ručníku
- ovládat kohoutek, pákovou baterii
- používat kapesník, vysmrkat se
- používat toaletu /naučte dítě říct si, když potřebuje na wc
- ujít kratší vzdálenost při pobytu venku
- postupně zvykejte dítě na spánek bez plenky: Ve školce je již nepoužívám